سطوح بالاتر امگا 3 از منابع حیوانی با خطر مرگ پایین تر مرتبط است

31مه 2021 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدید منتشر شده در مجلهNature Communications ، مقادیر بالاتر برخی از اسیدهای چرب امگا 3 در جریان خون با خطر کمتر مرگ و میر به علل مختلف مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3 در انواع غذاهای دریایی و گیاهان به مقدار فراوان یافت می شوند. محققان خاطرنشان کردند که در مورد تأثیرات اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامتی، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از مطالعات گذشته مزایای سلامتی مرتبط با مصرف امگا 3 ، از جمله در زمینه سلامت قلب را نشان داده اند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها می توانند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کنند، که به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. اما مطالعات دیگر تنها یک رابطه ضعیف را بین مصرف بیشتر امگا 3 و بهبود نتایج سلامتی نشان داده است.

در مطالعه ی اخیر، محققان 17 مطالعه ی مختلف را که رابطه بین غلظت امگا 3 در خون و نتایج سلامتی - با تمرکز بر خطر مرگ - را بررسی کرده بودند، مرور و تجزیه و تحلیل کردند. بررسی میزان امگا 3 در خون - به جای تلاش برای فهمیدن میزان مصرف این چربی ها بر اساس نظرسنجی های غذایی – روشی دقیق تر و مستقیم برای بررسی تأثیرات بیولوژیکی این چربی ها است، زیرا خوردن مقدار یکسانی از منابع حاوی اسیدهای چرب امگا 3 منجر به غلظت یکسانی از آنها در خون همه ی افراد نمی شود. این مطالعات شامل 42،466 نفر بود که برای یک دوره متوسط ​​16 ساله دنبال شدند و در طی آن 15720 شرکت کننده درگذشتند.

اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی بلند با کاهش خطر مرگ ارتباط دارند

محققان پس از کنترل عوامل خطری که مرگ و میر ناشی از علل مختلف را تحت تأثیر قرار می دهند، دریافتند که احتمال مرگ شرکت کنندگانی که بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند (دارای زنجیره ای با 20 تا 22 کربن) را مصرف می کردند، 15 تا 18٪ کمتر از افرادی است که پایین ترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره طویل را در طول دوره مطالعه مصرف می کردند. اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند - که با مخفف نام های شیمیاییEPA ،DPA  و DHA شناخته می شوند - بیشتر در ماهی های چرب و سایر غذاهای دریایی یافت می شوند. محققان همچنین کاهش مشابهی را در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سایر علل دریافتند.

اما هنگامی که محققان مصرف امگا 3 با زنجیره کوتاه تر(ALA ، با زنجیره 18 کربن)موجود در غذاهای گیاهی را بررسی کردند، هیچ ارتباطی بین میزان مصرف این نوع از اسیدهای چرب امگا 3 و خطر مرگ پیدا نکردند. این نتایج نشان می دهد که منابع گیاهی امگا 3 به شکلALA -مانند بذر کتان ، گردو و روغن کانولا - ممکن است همان مزایای سلامتی منابع غذایی دریاییEPA ، DPA  و DHA را نداشته باشد.

به گفته ی وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) ، منابع غذایی برترEPA وDHA شامل ماهی سالمون، ماهی اسقومری(mackerel)، شاه ماهی و ساردین، ​​منهدن(menhaden)، شاه ماهی آمریکایی(shad)، سیاه ماهی(sablefish)، تاج ماهی(tilefish)، ماهی سفید و ماهی قزل آلا است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/05/31/higher-omega-3-levels-linked-to-lower-death-risk/